Copyright 2015 - Tüm Hakları saklıdır.

E-TİCARETTE SATIŞ VE PAZARLAMA MODELLERİ

                                                             

 

B2B (Business to Business) nedir?

Firmadan firmaya yapılan e-ticaret modelidir. En sık kullanılan e-ticaret modelleri arasındadır. Bir firmanın kendi bünyesi içinde veya farklı firmaların arasında yaptığı e-ticareti ifade eder. Bu e-ticaret modelinde sadece alıcı firmalar ve satıcı firmalar bir araya gelerek aynı platformda buluşurlar. O platformda satmak istedikleri ürün veya hizmetleri online olarak tanıtabilme, fiyat veya teklif verebilme vs. gibi işlemlerde bulunabilirler. Yine aynı şekilde alıcı firmalar da satıcı firmaların tekliflerini değerlendirme, fiyat verme vs. gibi işlemlerde bulunabilirler.

B2B’nin Faydaları

Daha hızlı, daha kolay ve daha düşük maliyetlerle ticaret yapmanızı sağlıyor,  ürün ve firmanızın ilanını vererek çok düşük maliyetlerle reklam ve tanıtım yapabiliyorsunuz.

Basit ve kolay bir şekilde global pazarlara açılabiliyorsunuz. Bilgisayarınızın başına geçip, yüz binlerce üyesi olan B2B sitelerinde fiyat araştırması ve fiyat karşılaştırması yapabiliyorsunuz,  hedef pazarlarınızda hangi gelişmelerin yaşandığını, hangi ürünlere talep olduğunu saniye saniye takip edebiliyorsunuz.

B2B siteleri yılın 365 günü, günün 24 saati size hizmet sunuyor. Bu sitelere girerek milyonlarca firmanın bilgilerine, ürünlerine ve mal taleplerine ulaşmanız mümkün. Aynı zamanda kendi şirketinizle ilgili bilgileri bu sitelerde yayınlayarak potansiyel alıcılara ulaşabiliyorsunuz. B2B siteleri Türkçe olarak da hizmet sunmaya başladı. Bazı B2B siteleri ise kendi dilinizdeki bir ilanı istediğiniz dile çevirip, dilediğiniz ülkede yayınlayabiliyor. Hangi tip B2B olursa olsun, çoğunda ticaret yapabilmek için belirli bir ücret karşılığı üye olmak gerekiyor. Bazılarında yapılan alım-satımlar üzerinden belli bir komisyon alınıyor. Tamamen ücretsiz olarak faaliyet gösteren siteler de var.

B2B Sitesi Seçerken Nelere Dikkat Etmelisiniz.

 

Öncelikle seçilen B2B sitesinin, şirketinizin hedef kitlesi ile uyumlu olup olmadığına bakın.

Site istediğiniz pazarda yeteri kadar tanınıyor mu, yerleşik bir marka imajı var mı? Sitenin sahibi olan şirket sayfasında kendisi hakkında detaylı bilgi, üyelere sunulan hizmetler,  üyelik türleri itibarı ile tedarikçi ve alıcı üye sayısı hakkında bilgi veriyor mu?

Görsellik ve fonksiyonellik açısından site kullanıcı dostu mu, veri güncellemesine izin   veriliyor mu?

Sitedeki hizmetlere 24 saat ulaşılabiliyor mu, gibi detaylara dikkat edilmelidir.

Firmanız için profesyonel bir tanıtım olmalı.

B2B sitelerine üye olurken şirketiniz hakkında anlaşılır ve profesyonel bir tanıtım yazısı hazırlamanız büyük önem taşıyor.B2B sitelerinde ürünler online kataloglar şeklinde sergileniyor. Bu katalog sayesinde satmak istediğiniz ürünü belirli bir yerde ilan ediyorsunuz. Böylece ürünler kullanıcılar tarafından görülüyor. Fiyatların açık olarak sergilenmesi, ürününüzün fiyatlamasını rekabetçi hale getiriyor İlan verirken ürününüzü gösteren fotoğrafları ilave etmenizi özellikle tavsiye ediliyor. Ürünün teknik özellikleri varsa, bunu net bir şekilde belirtmeniz ilanınızı daha çekici hale getirebilir. İlan verilirken anahtar kelimeler çok dikkatli seçilmeli, çünkü bu sayede alıcılar ürününüzü aradıklarında kolaylıkla bulabiliyor.

Ürünün teslimatı hakkında bilgi;

Büyük çaplı, hemen alım yapmak için yapılan siparişlere karşı dikkatli hareket edin. Büyük ölçekli işlemlerde dış ticaret ödeme şekillerinden ve sözleşmelerden vazgeçmeyin.Güvenli satış yapmak istiyorsanız potansiyel alıcılarınızın internet sitelerini ziyaret ederek şirketleri hakkında daha fazla bilgiye ulaşmanız daha sağlıklı olacaktır..

En Popüler B2B Siteleri

Alibaba.com,

Çin menşeli Alibaba.com, dünyanın en çok ziyaret edilen B2B sitelerinden biri. Site, ihracat ve ithalat alanında uzmanlaşmış. Üyelerine elektronik ticaret imkanı sağlayan sitenin neredeyse tüm ülkelerden üyesi var. Siteye ücretsiz üye olanlar sadece alım ve satım taleplerini görebiliyor. Ücretli üyeler ise sitenin tüm veritabanına erişebiliyor.

Kompass.com

Kompass, alanında dünyanın en büyüklerinden. Türkçe dahil 25 dilde yayın yapıyor. Kompass, şirketlere tanıtım ve araştırma hizmeti sunuyor. Tanıtım hizmetleri kısmında firmaların ürünlerini sergileyebildikleri bir alan mevcut. Şirketler sisteme yükleyebilecekleri logo, web sitesi bağlantısı, ürün fotoğrafı, katalog, banner, anahtar kelime ve seçilen üründe ilk sayfada görüntülenme garantisi gibi seçeneklerle internetteki görünürlüklerini arttırabiliyor.

 

                                                                     

 

B2C (Business to Consumer) nedir?

Firmadan tüketiciye yapılan eticaret modelidir. Bu modelde firmalar ürünlerini ya sanal mağazalarında ya da bir çok firmanın satış yaptıkları online alışveriş portallarında satışa sunarlar. Tüketiciler ise  aradıkları ürünü bu siteler üzerinde bularak online sipariş verirler ve yine internet üzerinden ödeme yaparlar. Bu şekilde firma ile tüketici arasında online satım gerçekleşir Aslında bu modeli bir nevi parekendecilik işi olarak da tanımlayabiliriz. Özellikle parekende satış yapan firmalar açısından önemli bir ticaret modelidir. Bu modele www.hepsiburada.com ve www.amazon.com’u örnek olarak verebiliriz

 

B2C e-ticaret sistemi, günümüzde kullanılan eticaret modelleri arasında en çok paya sahip olması ve en hızlı gelişmeyi göstermesi, bir çok müşteriye hızlıca/kolayca ulaşma imkanı sunması ve başlangıç maliyetlerinin düşük olması sebebiyle tüm işletmeler tarafından en çok benimsenen online ticaret modelidir.

B2C e-ticaret denince insanların aklına "son müşteriye elektronik, telefon, giyim gibi ürünlerin satışını yapan sanal mağazalar" gelse de bu ticaret türü son müşteriye satış yapan tüm siteler için geçerlidir. Örneğin; Türk Hava Yolları'nın bilet satış sitesi, turizm firmalarının tatil rezervasyon siteleri B2C sistemidir.

B2C e-ticaret mağazalarında, ürünlerin fiyatları ve ürünlerle ilgili diğer bilgiler açık ve net bir şekilde yayınlanır. Ürünlere ait teslimat koşulları, garanti koşulları, fiyatları ve diğer özellikleri siteyi işleten üretici veya satıcı tarafından tek taraflı olarak belirlenir ve tüketiciye/alıcıya sunulur. B2C e-ticaret modelinde tüketiciler/alıcılar şahıs da olabilir, perakendeci bir satış kanalı da olabilir.

B2C ticaret modelinde bu modele uygun bir e-ticaret sitesinin (e-mağaza) olması, e-mağazada satılan ürün yada hizmetle ilgili bilgilendirme yapılması ve ayrıca ödeme sisteminin olması şarttır. Bu şekilde tüketici/alıcı aradığı ürünü inceleyecek ve uygun olan ödeme koşulunu kullanarak satınalma yapabilecektir.

B2C e-mağaza sisteminin sağladığı avantajlar nelerdir?

1. 7 gün 24 saat açık olan bir sanal dükkan ile yılın 365 günü sipariş alabilme olanağı.

2. Firmanızın internet dünyasında reklamını kolayca yaparak ve sunduğu hizmet/ürünlerini tanıtarak marka bilinirliğinizi arttırabilme avantajı.

3. Herhangi bir aracı olmadan, direkt müşteriye ulaşabilme fırsatı.

4. E-ticaret sitenizdeki geri bildirim sistemi ile müşterilerin istek ve taleplerini yakından izleyerek müşterilerin taleplerini daha iyi anlama ve müşteri memnuniyetini arttırabilme fırsatı.

5. Kendi yerel pazarınızla yetinmeyip, diğer pazarlara da açılabilme ve rekabet gücü elde edebilme imkanı.

6. Yurtdışı pazarlara açılarak büyük firmaların sahip oldukları ihracat imkanlarını yakalayabilme fırsatı.

7. Pazarlama faaliyetleri için gerekli olan personel, zaman ve araç maliyetlerinden tasarruf ederek verimliliği arttırabilme avantajı.

8. Müşterilere ulaşmada zaman, mekan gibi çeşitli zorlukların ortadan kaldırılarak kolayca satış yapılabilmesi.

B2C e-ticaret modeli nasıl çalışır

Bu e-ticaret modeline şu ticari işlemleri örnek olarak verebiliriz.

a. Dell'in son kullanıcıya laptop satması,

b. Bir bilgisayar firmasının teknik destek hizmetini satması,

c. Uçak veya otobüs biletinin satılması,

Bu e-ticaret modelinde öncelikli olarak satıcı işletme kurmuş olduğu internet sitesine pazarladığı ürünleri girecektir. Kargolama, taksitlendirme, indirimler gibi satış kurallarını oluşturacaktır. Siparişin oluşturulması sonrasında ki tahsilatın yapılabilmesi için ödeme sistemlerinin gerekli ayarlarını yapacaktır.Ürünü satın alacak müşteri web sitesinde ürünleri inceleyerek alışveriş sepetine ekleyecek ve siparişini tamamlayacaktır. Siparişini tamamlama esnasında satıcı işletmenin belirlediği kurallara göre tahsilat işlemi yapılacaktır.Satıcı işletme müşterinin siparişini aldıktan sonra; siparişi açılan ürünleri müşterinin yaptığı kargo seçimine göre gönderecektir.

 

                                                              

 

C2B (Consumer to Business) nedir?

"Tüketiciden İşletmeye" olarak adlandırılan, bireysel kullanıcıları aracı bir site (portal) üzerinde satacakları ürünleri girerek işletmelere ürün satması üzerine kurulu olan e-ticaret modelidir. Tüketiciden firmaya yönelik olarak yapılan eticaret modelini ifade eder. Tüketicilerin firmaya bir ürün veya hizmet teklifinde bulunduğu, firmaların ise o ürün veya hizmet için ödemede bulunduğu eticaret modelidir. Bu eticaret modeli daha çok freelance çalışanlar tarafından kullanılmaktadır. En bilinen C2B modellerinden bir tanesi freelancer.com ‘dur.

Bu e-ticaret modeline şu işlemleri örnek olarak verebiliriz.

 Bir kişinin bir firmaya projesini (program, tamirat, peyzaj vs gibi) yaptırmak için teklif istemesi,

 Bir iş arama sitesine tüketicinin çalışma şartlarını içeren ilan bırakması,

 Bir bireyin kendi el emeği ile ürettiği ürünleri bir firmaya satması

C2B e-ticaret modeli nasıl çalışır?

Bu e-ticaret modelinde öncelikli olarak ürünü satacak olan tüketici aracı site üzerine ürünün bilgilerini girecektir. Alıcı olan işletme ise ürünü site üzerinde bulacak ve sepetine ekleyerek ödeme işlemini gerçekleştirecektir. Ürünün bedeli aracı site (portal) tarafından tahsil edilmesini müteakiben aracı site satıcıya mesaj göndererek ürünün satıldığını bildirecektir.

Satıcı ürünü alıcıya gönderecektir. Alıcı ürünü teslim aldıktan sonra aracı site üzerinden ürünün eline ulaştığına dair onayı vermesini müteakiben aracı site satıcıya ürün bedelini ödeyecektir. Bu modelde aracı site tahsilat işleminin güvenli şekilde yapılması görevini üstlenmektedir.Aracı site satışlardan komisyon alarak yada belirli bir üyelik ücreti tahsil ederek siteyi çalıştırmaktadır.

C2B iş modeline monster.com isimli iş arama sitesi örnek olarak verilebilir.

 

                                                                   

 

C2C (Consumer to Consumer) nedir?

İngilizce'de "Consumer to Consumer", Türkçe'de ise "Tüketiciden Tüketiciye" olarak adlandırılan, bireysel kullanıcıları aracı bir site (portal) üzerinde satacakları ürünleri girerek diğer tüketicilere ürün satması üzerine kurulu olan e-ticaret modelidir.

Bu eticaret modelinde tüketiciler bir online platformda/web sitesinde biraraya gelerek ürün ya da hizmetlerini sergilerler ve diğer tüketiciler de o ürünü/hizmeti online olarak satın alır. C2C ticaretin yapıldığı bu online platform/web sitesi bir aracı konumundadır. Alım veya satımda herhengi bir içerik girmek, bilgilendirme yapmak vb. işlemde bulunmazlar, bu işlemleri tüketiciler gerçekleştirirler. Bu eticaretin modelinin bir diğer önemli özelliği ise ürünü satabilmek için satıcının faturalandırma yapmak zorunda olmamasıdır. Bu eticaret modeli, satıcı konumundaki tüketicinin aracı online platform/web sitesi üzerinde satacağı ürün/hizmet bilgilerini yayınlaması, alıcı konumundaki tüketicinin ise bu ürün/hizmeti satın almak istediğinde online olarak sipariş vermesi ve ödemeyi yapması ile gerçekleşir. Ülkemizdeki en bilinen C2C modeli web siteleri sahibinden.com ve gittigidiyor.com ‘dur.

Bu e-ticaret modeline şu işlemleri örnek olarak verebiliriz.

 Arabamızı başka birine satmak,

 Bir eşyamızı başka birine satmak,

 Açık arttırma siteleri,

 Açık eksiltme siteleri,

Bu e-ticaret modelinde öncelikli olarak ürünü satacak olan tüketici aracı site üzerine ürünün bilgilerini, kargolama şartlarını girecektir. Alıcı olan tüketici ise ürünü site üzerinde bulacak ve sepetine ekleyerek ödeme işlemini gerçekleştirecektir. Ürünün bedeli aracı site (portal) tarafından tahsil edilmesini müteakiben aracı site satıcıya mesaj göndererek ürünün satıldığını bildirecektir.

Satıcı ürünü alıcıya gönderecektir. Alıcı ürünü teslim aldıktan sonra aracı site üzerinden ürünün eline ulaştığına dair onayı vermesini müteakiben aracı site satıcıya ürün bedelini ödeyecektir. Bu modelde aracı site tahsilat işleminin güvenli şekilde yapılması görevini üstlenmektedir.

Aracı site satışlardan komisyon alarak yada belirli bir üyelik ücreti tahsil ederek siteyi çalıştırmaktadır.

Ebay sitesi bu eticaret modeline örnek olarak gösterilebilir.

C2C iş modeli ayrıca Açık Arttırma ve Açık Eksiltme usulü ile ürünlerin satılabilmesi şeklinde de çalışabilir.

 

 

Tarih : 10.08.2015
Görüntülenme : 30 kez görüntülendi


Fotoğraflar



akbank borç sorgulama finansbank borç sorgulama tebbank borç sorgulama halkbank borç sorgulama işbank borç sorgulama