Copyright 2015 - Tüm Hakları saklıdır.

E-TİCARET 3 YILDA 250 MİLYAR TL’YE ÇIKABİLİR

Ekonomist Yazarı Özge YAVUZ’ un Ekonomist ve Perakender.com için Eticad Yönetim Kurulu Başkanı Sn. Ercüment ERDEM ile yaptığı roportajı sizlerle paylaşıyoruz.

 

                                                                            

 

Ekonomist Yazarı Özge YAVUZ’ un Ekonomist ve Eticad Yönetim Kurulu Başkanı Sn. Ercüment ERDEM ile yaptığı roportajı sizlerle paylaşıyoruz.

“E-ticaret hacmi 3 yılda 250 milyar TL’ye çıkabilir”

Fırsat siteleri, özel alışveriş kulüpleri ve son olarak da hazır giyim şirketlerinin akınına uğrayan e-ticaret sektörü, 22.8 milyar TL’lik bir büyüklüğe ulaştı. Sektörün 3 yıl içinde 250 milyar TL’lik bir büyüklüğe ulaşmasını tesadüf değil, beklenen bir gelişme olarak nitelendiren Eticad Başkanı Ercüment Erdem, “Şu anda internet kullanıcılarının sadece yüzde 4’üi internet üzerinden alışveriş yapıyor. Bu rakam yüzde 25’lere çıkınca 250 milyar TL, bir tesadüfolmayacak” diyor.

Her sektörde olduğu gibi e-ticarette de, bu işi oluşturan tüm birimlerin temsil edilmesi gerekliliği ile yok çıktı E-Ticaret Siteleri ve İşletmecileri Derneği (Eticad). Bir yıl önce aralarında Bilginet, Kütahya Porselen, Orka Grup ve İnternet Holding’in yer aldığı önemli şirketlerle işe başlayan dernek, bugün 80 şirketi temsil eden bir yapıya dönüştü. Eticad’ın Yönetim Kurulu Başkanı Ercüment Erdem. Erdem, yıllardır e-ticaret sektöründe faaliyet gösteren bir isim. Durum böyle olunca da son yıllarda patlama yapan e-ticaret sektörünü çok yakından tanıyor. Gerek şirketler, gerek hizmet sağlayıcıları ve gerekse de tüketiciler cephesinden tüm gelişmeleri takip eden Erdem ile bu sektörün geldiği son durumu ve geleceğini konuştuk. Sektörün bugünkü büyüklüğü 22.8 milyar dolar. Bu yıl yüzde 50’nin üzerinde büyüme bekleniyor. Erdem sektörün 3-4 yıl içinde 250 milyor TL’lik bir büyüklüğe ulaşmasının bir tesadüf değil, beklenen bir gelişme olduğunu söylüyor.

Eticad, ne zaman kuruldu? Kuruluş fikri nasıl doğdu?

*Eticad’ı biz 2011 yılının ilk çeyreğinde kurduk. Ben Bilginet şirketinin aynı zamanda genel müdürüyüm. Bilginet olarak bizim hizmet verdiğimiz şirketlerle birlikte oluşturduğumuz bir fikirdi böyle bir dernek kurmak. En büyük nedenimiz, e-ticaret bir sektör olarak algılanmamıştı geçtiğimiz yıllarda. Halen daha onunla ilgili ciddi yapılması gereken işler var. Gerek kanun koyucular tarafında, gerek site sahipleri tarafında, gerekse müşteriler tarafında. E-ticaret yapılarını bir araya getiren eko sistem içerisinde tüm birimlerin belli bir ahenk içinde çalışması lazım.

Dernek kurulmadan önce sektörün durumu nasıldı?

*Bireysel yapılan çalışmalar sektör olgusu daha oluşmadığı için sisteme zarar veriyordu. Geçtiğimiz yıllarda batan birkaç sitenin henüz sığ durumda olduğu için sektörümüze ciddi anlamda yara verdiğini gözlemledik. Bunlar müşteri tarafında bir güvensizlik oluşturdu, ödeme sistemleri ve ürün sağlayan tedarikçiler tarafında güven ortamını sarstı. Bunların hepsinin bir şekilde tek bir elden yönetilmesine inandık. E-ticaret ekosistemini oluşturan tüm birimlerin içinde olduğu bir dernek kuralım, bu dernek bunların tamamına hizmet versin dedik. 7 kurucu ile başladık. Dernekte 80 civarında şirket var. Bizi 17 bin kişilik bir grup da takip ediyor.

E-ticaretin Türkiye’deki boyutu nedir? Son yıllarda nasıl bir gelişim gösterdi?

*Hemen hemen her yıl yüzde 60-80 arasında büyüyen bir yapıdan bahsediyoruz. Son 5 yıla baktığınızda ivme büyük yerlere gidiyor. Yapı taşları gerçek anlamda oturduğu andan itibaren yüzde 70-80 büyüme oranları devam edecektir. Şu anda ülkemizde internet kullanıcılarının sadece yüzde 4’lük bir kısmı e-ticaret yapıyor. Yüzde 96’lık kısmı yapmıyor.

Peki bu oranın ne kadara çıkmasını bekliyorsunuz?

*Çok potansiyel var. Bunların yüzde 25’lere ulaşması o kadar hızlı gerçekleşecektir ki… Belki bizler üç yıl içinde e-ticaret hacminin 25-30 milyar TL’lerden 250-300 milyar TL’lere çıktığını göreceğiz. Bunların hiçbiri tesadüf olmayacak. Tamamen beklenen gelişmeler bunlar.

Son dönemde hazır giyim şirketleri de e-ticarete girerek bir atak yaptı. Trendler nedir e-ticarette?

*Eskiden markalarımız veya buraya girecek olan hazır giyim şirketleri depolarında atıl kalmış ürünleri başta fırsat sitelerine veriyordu. Şu anda koleksiyonlarını sergilemeye başladılar internet üzerinde. Buraları kendi fizik mağazalarından ayrı tutmamaya başladılar. Bu işin nereye gideceğinin göstergesi de bu. Biz diyoruz ki ‘internette yoksak dünyada yoksun’, ‘E-ticaret gerçek ticaret.’ Bu iş artık sanal olmaktan çıktı.. Var olan marka gücümüzü buraya doğru biçimde yansıtırsak işin önü çok açık.

Fırsat siteleri çok atakta. Bu atak devam edecek mi?

*Hep indirimler yapalım, hep fırsatlar sunalım… Bu, dünyanın hiçbir yerinde yok. Gerek markalar, gerek sektörün ilk içine girecek olan şirketler için bu çok tehlikeli bir oyun şekli. Çünkü hep sizden birileri bir fırsat bekliyor olacak. Bu işin ilk patlamaması markaların fırsatları ile oldu. Markalar bundan sonra belki kendi web siteleri için özel koleksiyonlar üretecekler.

İnternetten siz bir yaş grubunu yakalayacaksınız. Bir grup oradan direkt sizi izliyor olacak. O zaman o gruba özel ürünler çıkaracaksınız. O markayı onlara özel bir şekilde sunmuş olacaksınız. İşin pazarlama kısmına giriyor bu. Yine fırsatlar, yine markalar olacak.

Sizce kan kaybeden bölümler var mı e-ticarette?

*Var. Şahsi fikrim, o, bir dönemdi diye düşünüyorum.Fırsat siteleri belli bir dönem belli bir açığı kapattı aslında. Private shopping siteleri de dahil bunlara. Bu siteler aslında bir olguyu oluşturdu. Aslında iyi ki bir dönem çıktı bu siteler. Çünkü özellikle Türkiye’de insanların e-ticarete yakınlaşmasını sağladılar. Onlar e-ticaret tarafında bir olguyu, bir imajı oluşturdular. Burada şöyle bir sıkıntı yaşadıklarını hissediyorum ben. Bu sitelere ürün veren markalar özellikle kendi sitelerini açtıktan sonra oralara ürün vermek istemediler. Artık markalarımız da şunu düşünüyorlar. İndirimle hep müşteriyi kazanmak yerine, markanın kimliğiyle, üretimin kalitesiyle model genişliğiyle müşteriyi yakalamak istiyor. Bireysel hareket etmek istiyorlar. Müşteri kendi havuzlarına gelsin istiyorlar.

E-ticaret yapan kaç şirket var Türkiye’de?

*10 bin civarı e-ticaret şirketi var. Bu arada ciddi anlamada e-ticarete girmek isteyen KOBİ’lerimiz var. Bunların başka hiçbir şansı yok. E-ticarete girip orada doğru bir oyuncu olmak zorundalar. Doğru iş yapış şekillerinin bir arada olması lazım. Bu işe giriyorlarsa, bu işi ayrı bir iş kolu olarak görmeleri lazım. Yatırım yapmaları lazım. Bütün şirketler için bu böyle.

Yeni fırsat alanları nedir?

*Türkiye’de halen hep aynı tip uygulamalar tekrarlanarak gidiyor. Yurtdışından farklı uygulamalar geliyor. Bunlar devam edecektir. Bence sektörel e-ticaret çözümleri iş yapacaktır. Sadece o sektöre özel, o sektörün bütün dinamiklerini içine alan e ticaret çözümleri popüler olacak. Örneğin sadece mobilya satan, tek bir ürüne odaklanmış, ihtisaslaşan siteler olacak.

E-ticaret siteleri arttıkça ve kendini geliştirdikçe farklı sektörler de büyüyecek. Sektörel e-ticaret çözümlerinden kastımız, o sektöre hizmet veren yazılım şirketleri var örneğin. Bunların yapılarının bu yapıyla entegrasyonu da önemli. O sektöre yönelik özel CRM yazılımları var. Sadece kargo, dağıtım, lojistik, banka ödeme sistemleri dışında o sektörlere hizmet veren grupların da işin içinde olduğu bir altyapı bütünlüğünden bahsediyoruz.

E-ticarette hedefler nedir?

*Hepimiz burayı iyi kurgulayabilirsek, e-ticareti ülkemizde dış dünyaya güç olarak gösterebiliriz. Bizim kavgamız içeride değil, markaların amaçladığı sadece içerde ürün satmak değil, amacımız bu markalarla yurtdışına çıkmak. Bir İngiliz’e, bir Rus’a bu ürünleri sevdirip bu ürünleri aldırmak. İşin o tarafıyla da ilgili yapılması gereken ciddi çalışmalarımız var. Dış dünyada çok büyük bir e-ticaret pazarı var. Buradan pay almalıyız.

M-ticaret patlayacak

M-ticaret, e-ticaretin mobil üzerinden yapılma şekli. Son dönemde de bu ticaret gelişmeye başladı, e-ticaret pazarından çok ciddi bir yer almaya başladı. M-ticaretin payı yüzde 5 seviyelerinde şu anda. Dünyada da rakam böyle. Kısa bir süre içinde bu yüzde 5’lik payın yüzde 50’lere çıkması hedefleniyor.

M-ticaret büyüyor. Çünkü artık smart TV’lerden alışveriş dönemi başlıyor. Uçaklarda internet kullanılabiliyor. Otobüs, trenlerde bulunan TV ekranlarından internete girmek mümkün hale geliyor. Bunlar birleşince de pazarın yüzde 50’lerin üzerine çıkması bekleniyor. Ercüment Erdem, “BKM verilerine göre geçen yıl sanal pos’lar üzerinden işlem gerçekleştiren kredi kartlarının toplamı 22.8 milyar TL oldu. Bunun yüzde 5’ilik kısmının mobil aygıtlar üzerinden yapıldığı bilgisi geldi bize. Gelişen versiyonlar var. Pazar büyüyecek” diyor.

Tarih : 15.11.2012
Görüntülenme : 6 kez görüntülendi


Fotoğraflar